Zbyt duża ilość oleju w silniku – więcej szkód niż korzyści!
Olej w silniku ma kluczowe znaczenie dla jego smarowania i chłodzenia. Niedobór oleju może prowadzić do uszkodzenia silnika, jednak równie szkodliwy jest jego nadmiar.
W układzie każdego pojazdu krąży kilka litrów oleju, który smaruje ruchome części, odprowadza ciepło i pomaga usunąć zanieczyszczenia, które zostają związane w oleju, a większe z nich osadzają się w filtrze.
Powszechna zasada, że im więcej, tym lepiej, nie dotyczy poziomu oleju. Tak tak, już mądre ludzie na wsi mawiają – co za dużo to i świnia nie zje! 😉
Producenci oznaczają na bagnetach lub elektronicznych miarkach minimalny i maksymalny dopuszczalny poziom oleju. Dla zdrowia silnika najlepiej jest utrzymać poziom oleju blisko maksymalnego, ale bez przekraczania go.
Jeśli zdarzy Wam się dolewać olej to podczas tej czynności warto postępować ostrożnie, dodając mniejsze ilości i systematycznie sprawdzać poziom oleju, każdorazowo przecierając bagnet. A dlaczego tak ostrożnie działać? Już wyjaśniam!
Za dużo oleju szkodzi silnikowi
Przekroczenie maksymalnego poziomu oleju jest niebezpieczne. Nadmiar oleju może być szkodliwy, o czym zresztą ostrzegają napisy na korkach wlewu oleju.
Przy nadmiarze oleju w silniku jeden z najgorszych scenariuszy to uszkodzenie katalizatora. Nadmiar oleju może przenikać do komór spalania, co powoduje powstawanie dymu, a czasem i popiołu. To z kolei może prowadzić do zatkania katalizatora lub filtra cząstek stałych, co generuje koszty napraw liczone w tysiącach złotych. Wysokie stężenie sadzy w spalinach może uszkodzić zawory EGR oraz turbosprężarki.
Problem nadmiaru oleju wynika z jego obecności w bardzo dynamicznym środowisku silnika. Tłoki, wał korbowy i korbowody działają w misce olejowej, zmieniając ciśnienie. Dodatkowo, nagrzewanie się silnika i oleju powoduje zmiany objętości oleju. Jeśli oleju jest zbyt dużo, ciśnienie w skrzyni korbowej może wzrosnąć ponad projektowane wartości, co prowadzi do przecieku oleju przez odmę, pierścienie tłokowe czy zużyte uszczelki. Czyli kolejny zbędny wydatek na naprawę.
My w naszych samochodach używanych starannie sprawdzamy poziom oleju, także kupując samochód z naszego autoskupu możesz być pewny poziomu oleju.
A jeśli masz pojazd na zbyciu zapraszamy do naszego auto skupu w Bydgoszczy. Przyjmujemy samochody każdej marki, w każdym stanie. Dzwoń śmiało, dogadamy się!
Brak komentarzy