Wydłuż życie amortyzatorom
Amortyzatory jak każda część samochodu podlega zużyciu, ale możemy odpowiednio eksploatować pojazd, aby wydłużyć życie amortyzatorów. Zapewne domyślasz się, że to przyniesie sensowne oszczędności 🙂
Nie przeładowuj samochodu
To podstawowa sprawa. W każdym dowodzie rejestracyjnym znajdziemy informację o dopuszczalnej masie całkowitej auta. Różnica między nią, a masą rzeczywistą to ładowność pojazdu. Nigdy nie należy jej przekraczać, ponieważ przeciążony samochód może zachowywać się w trudny do przewidzenia sposób.
Nadmierna masa daje się we znaki tylnemu zawieszeniu – sprężyny są ponad miarę ugięte, więc amortyzator nie pracuje w przewidzianym zakresie, nierzadko uderzając w ograniczniki ugięcia. Nawet jeżeli nie zniszczymy amortyzatorów, może dojść do uszkodzenia gumowych odbojników. Ich wymiana oznacza konieczność demontażu amortyzatorów.
W starych samochodach cienkie i nierzadko skorodowane końce sprężyn są narażone na pękanie.
Jeśli montujemy sprężyny obniżające prześwit o więcej niż 2-3 cm zalecane jest zamontowanie również sportowych amortyzatorów. Te seryjne w takich warunkach przestaną dobrze pracować.
Zwolnij na wybojach lub podjeżdżania na krawężnik
Dla amortyzatora pokonanie każdej nierówności to praca. Im ruch zawieszenia jest większy, tym także zakres tej pracy się zwiększa. Każemu ruchowi amortyzatora towarzyszy wzrost ciśnienia oddziałującego na zawory i uszczelniacze. Jeżeli zależy nam na trwałości amortyzatorów, te większe nierówności należy pokonywać z możliwie niską prędkością, aby szybkość zmiany ciśnienia w amortyzatorze nie była duża. Dodatkowo wydłużamy życie oponom i felgom.
Unikaj dziurawych dróg
Podczas jazdy po wyboistej nawierzchni amortyzator jest non stop ściskany i rozciągany. Zwiększenie liczby cykli jego pracy oczywiście przyspieszy zużycie amortyzatora. Jeżeli systematycznie jeździsz wyboistym skrótem zastanów się czy nie warto pojechać kawałek dalej, lecz po równej drodze.
To także korzystnie wpłynie to na trwałość innych elementów podwozia, jak też i nadwozia. Nadwozie także pracuje, w wyniku czego z upływem lat zmniejsza się jego sztywność, co objawia się najszybciej skrzypieniem w różnych częściach pojazdu.
Uwaga na błoto
Omijaj błoto kiedy tylko się da. Mieszanina wody i piasku działa jak pasta ścierna i może uszkadzać różne elementy samochodu. Amortyzatory mają osłonki przeciwkurzowe, ale nie są one hermetyczne. Często są także uszkodzone, a wtedy błoto może dostać się do środka amortyzatora i doprowadzić do jego zarysowania.
Odpowiednie ciśnienie w oponach
Nie zapominaj o sprawdzaniu ciśnienia powietrza w kołach. Zarówno zbyt małe, jak i zbyt duże ciśnienie nie jest korzystne, ponieważ elementy zawieszenia przestają optymalnie pracować. Wszystkie współpracujące ze sobą elementy mają określoną charakterystykę, która jest do siebie wzajemnie dopasowana.
Właściwe felgi i opony
Felgi o dużej średnicy oraz niskoprofilowe opony wyglądają okazale, lecz znacznie gorzej pochłaniają wstrząsy na nierównościach. To sprawia, że amortyzatory mają więcej pracy. Jeżeli chcesz wydłużyć żywotność amortyzatorów, nie przesadzaj z rozmiarem kół.
Liczymy, że nasza wiedza przyda się naszym klientom. Oferujemy używane samochody, ale też i rzetelną wiedzę oraz doradztwo.
Używane auta skupujemy i sprzedajemy na terenie Bydgoszczy oraz okolic.
Brak komentarzy