Używane i dobre samochody z LPG
W Polsce auta zasilane LPG wciąż cieszą się zainteresowaniem i nie są to jedynie nisko cenione, mocno zużyte samochody z jakimiś przestarzałymi jednostkami napędowymi. Oto przegląd najatrakcyjniejszych aut używanych z instalacją LPG. Dzisiejsza technologia pozwala na adaptację systemu LPG niemal do każdego silnika benzynowego, w tym także do tych nowoczesnych z bezpośrednim wtryskiem czy zwiększoną liczbą cylindrów, jak również do motorów o nietypowej budowie.
Dzięki temu rynek samochodów używanych z instalacją LPG nie ogranicza się już tylko do starych, prostych modeli z nieefektywnymi instalacjami, lecz oferuje również pojazdy kilkuletnie z nowoczesnym, często oryginalnie montowanym LPG. Zakup takiego pojazdu gwarantuje, że system został zainstalowany profesjonalnie, co nie zawsze jest pewne przy samodzielnych instalacjach. Niektórzy decydują się na montaż systemu w pojazdach, gdzie może to przynieść więcej szkody niż korzyści, co z kolei odczuwa nowy właściciel poprzez kosztowne naprawy wynikające z niewłaściwego doboru lub montażu instalacji.
Aby upewnić się, że wybrany samochód dobrze współpracuje z LPG, sporządziliśmy listę najlepszych używanych modeli aut. Tutaj montaż instalacji lub zakup samochodu już z instalacją nie nastręcza problemów, pod warunkiem, że sprawdzimy jego pochodzenie, dedykację do konkretnego silnika oraz warsztat, który przeprowadził modyfikację. Unikajmy pojazdów z niedawno zamontowaną instalacją oraz tych, które są zasilane alternatywnym paliwem od wielu lat (powyżej 10).
Przedstawione modele samochodów to m.in. Alfa Romeo Giulietta z 2012 r. z silnikiem 1.4 TB, Audi A4 B6 z lat 2000-2004 z silnikiem 1.8 Turbo, BMW serii 3 E46 (1998-2007) z wersją 320/330, a także inne modele jak Citroen Xsara, Fiat Punto III, Honda Accord VII, Hyundai Tucson I, Jeep Grand Cherokee WJ, Mercedes klasy C W203, Mitsubishi Lancer VIII, Opel Astra II, Peugeot 307 i 407, Renault Clio III oraz Skoda Fabia II. Każdy z tych modeli został szczegółowo opisany pod kątem swoich cech, które czynią go dobrym wyborem dla instalacji LPG, wraz z uwagami na temat sprawdzenia pojazdu przed zakupem.
Peugeot 307 (2001-2008) lub 407 (2004-2010), silniki: 1.4 16V, 1.6 16V, 2.0 16V
Peugeoty te są podatne na usterki elektroniczne, jednak ich silniki mechanicznie są niezawodne. Warto rozważyć montaż LPG w silnikach 1.4 i 1.6 16V. Model 407 z silnikiem 2.0 16V jest optymalnym wyborem. Najczęściej stosowana jest instalacja BRC.
Fiat Punto III (2005-2018) lub Bravo II (2007-2014), silnik: 1.4 8V/16V
Obie wersje tego silnika są polecane do konwersji na LPG: w Punto osiągają odpowiednio 77 i 95 KM, w Bravo – 90 KM. Starsze 8-zaworowe silniki często wyposażone są w prostsze systemy mieszalnikowe, natomiast wersje 16V mają sekwencyjny wtrysk LPG, co zapewnia bezobsługowe działanie i nie wpływa negatywnie na wydajność.
Fiat Panda II (2003-2012), silnik: 1.2 8V
W modelach Panda bez problemu montuje się LPG do najpopularniejszych silników benzynowych: 1.1 i 1.2. Fiat oferował modele z fabrycznym LPG marki Tartarini, a prywatni użytkownicy często wybierali systemy Landi Renzo, LOVATO, czy BRC. Zalecamy szukanie modeli z nowoczesnymi, niezawodnymi instalacjami gazowymi, które eliminują problemy z wystrzałami gazu.
Alfa Romeo Giulietta (od 2012 r.), silnik: 1.4 TB
Giulietta włącza się w szeregi modeli wyposażonych fabrycznie w system gazowy, choć rzadko pojawiają się w sprzedaży. Jej turbodoładowany silnik doskonale współpracuje z LPG, nie wpływając negatywnie na wydajność.
Honda Accord VII (2002-2008), silnik: 2.0
Dwulitrowy silnik o mocy 155 KM współpracuje z LPG, zużywając około 11 l gazu na 100 km. Popularne są instalacje BRC i Landi Renzo, również w modelach 2.4. Ważna jest regularna kontrola składu mieszanki paliwowej dla zapewnienia niezawodności.
Volkswagen Golf V oraz inne miejskie i kompaktowe modele grupy VW, silnik: 1.6 8V
Ten długo produkowany, prosty silnik z 8-zaworową głowicą jest idealny do konwersji na LPG. Dostępny w szerokiej gamie modeli, nie tylkow Golfie. Oferuje łatwość obsługi i dostępność części. Uważaj jednak, aby nie pomylić go z silnikiem 1.6 FSI, który nie jest przystosowany do LPG.
Hyundai Tucson I (2004-2010), silnik: 2.0
Prawie jedna trzecia benzynowych Tucsonów posiada LPG, niektóre z dodatkowym systemem smarowania gniazd zaworowych. Te koreańskie SUV-y efektywnie radzą sobie z długimi dystansami na gazie, spalając między 8 a 13 l/100 km. Kluczowe jest regularne sprawdzanie luzu zaworowego co 30 tys. km.
Skoda Fabia II (2007-2014), silniki: 1.2, 1.4 MPI
Pierwszy silnik, trzycylindrowy, jest dosyć ospały, drugi, czterocylindrowy, spala porównywalne ilości LPG do benzyny. Obie jednostki świetnie współpracują z instalacjami gazowymi, a użytkownicy często wybierają systemy firmy Landi Renzo.
Mercedes klasy C W203 (2000-2007), wersja: C 200
Większość benzynowych wersji klasy C może być przerobiona na LPG, ale najbardziej optymalne są jednostki wolnossące, czterocylindrowe. Silniki z kompresorem także mają dobre recenzje pod kątem eksploatacji na gazie. Najczęściej wybierane są instalacje Lovato.
BMW seria 3 E46 (1998-2007), wersja: 320/330
Ze względu na ogólne zużycie większości modeli z tej serii, poszukiwane są te z instalacją LPG. Najwięcej korzyści przyniesie model z czterocylindrowym silnikiem. Szukajmy pojazdów z lokalnie montowanymi systemami gazowymi, które nie mają na liczniku więcej niż 50 tys. km. Ważne jest również sprawdzenie dokumentacji instalacji gazowej.
Audi A4 B6 (2000-2004), silnik: 1.8 Turbo
Silnik ten był stosowany również w innych pojazdach grupy VAG. Charakteryzuje się dużym zapasem mocy i jest otwarty na modyfikacje tuningowe, dobrze współpracując z LPG, pod warunkiem odpowiedniego doboru systemu. Przed zakupem warto sprawdzić emisję spalin i ciśnienie sprężania.
Opel Astra II (1998-2009), silnik: 1.6 8V
Astra z gazem najlepiej sprawdza się w wersji z 8-zaworowym silnikiem 1.6 z sekwencyjną instalacją LPG. Starsze wersje tego silnika szybko zniknęły z oferty, więc w nowszych modelach warto zwrócić uwagę na równie efektywny 1.6 16V. Ważne jest, aby przed zakupem sprawdzić, czy pojazd ma mechaniczną czy hydrauliczną regulację luzu zaworowego.
Citroen Xsara (1997-2004), silnik: 1.4 16V
Citroen Xsara staje się rzadkością na drogach, jednak jej 16-zaworowy silnik 1.4 jest zalecany do konwersji na LPG i znajduje się również w innych kompaktowych modelach marki. Wersja 1.4 16V posiada hydrauliczną regulację luzu zaworowego, co stanowi przewagę nad słabszymi wariantami.
Renault Clio III (2005-2012), silnik: 1.4 16V
Chociaż większość Clio z LPG ma silnik 1.2 16V, zalecana jest konwersja na mocniejszy 1.4 16V. Montaż typowego zbiornika na gaz w Clio wymaga modyfikacji, ale często instaluje się klasyczne butle za tylną kanapą. Niektórzy decydują się na adaptację wnęki na zestaw naprawczy, co wiąże się z utratą gwarancji na perforację blachy.
Renault Megane II (2002-2008), Laguna II (2001-2007) i Scenic II (2003-2009), silniki: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0 T
W tych modelach Renault lepszym wyborem jest każda benzynowa wersja z LPG niż wersje diesla. Turbodoładowany silnik 2.0 T łączy wysoką wydajność z odpornością na LPG. Przed zakupem sprawdź, jak zamontowany jest zbiornik na gaz, zwłaszcza w przypadku modeli z plastikową podłogą bagażnika, które wymagają dodatkowego wzmocnienia.
Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017), silnik: 1.8
W Lancerze dostępne są dwie wersje silnika 1.8: standardowa i przystosowana do LPG, z wzmocnionymi gniazdami i zaworami. Ważne, aby przed zakupem sprawdzić, która wersja jest w danym modelu na podstawie numeru VIN.
W naszym auto skupie przyjmujemy także samochody z instalacjami LGP. Jeśli masz na zbyciu samochód z instalacją gazową lub nie to zapraszamy do naszego auto skup Dobrcz. Przyjmujemy samochody każdej marki, w każdym stanie. Dzwoń śmiało, dogadamy się!
Brak komentarzy