Przyczyny rozładowania akumulatora samochodowego
W tym wpisie kontynuujemy temat prądu w aucie, ponieważ zwłaszcza, gdy nadchodzą chłodne dni problem z akumulatorem się nasila. Przyczyny rozładowującego się akumulatora auta są różne i wcale nie tak trudno rozładować akumulator. Potwierdzają to testy ADAC*.
Akumulator jest jednym z bardziej czułem elementów auta. Czułych w sensie, że jest bardzo podatny na awarie. ADAC podaje, że w 2020 roku awarie akumulatora odpowiadały za ponad połowę wszystkich wezwań niemieckiej pomocy drogowej. Ponad połowę…
Eksperci ADAC wykonali wiele testów i wzięli pod uwagę różne scenariusze. Podawane czasy rozładowywania akumulatorów dotyczą pojazdu, który nie jest używany wyłącznie na krótkich odcinkach, który posiada w pełni sprawny akumulator oraz właściwie pracujący układ ładowania. Czyli mamy sprawny pojazd i dobrze eksploatowany.
Ku przypomnieniu – samochód używany na krótkich trasach ma znacznie szybciej rozładowywany akumulator, ponieważ nie jest on dobrze naładowywany na tak krótkiej drodze. Takie systematyczne trasy to przykładowo, gdy dojeżdżamy do pracy nieopodal miejsca zamieszkania.
Nieużywany, zamknięty samochód
Typowy samochód większość czasu spędza stojąc na parkingu lub w garażu. Wtedy także akumulator jest rozładowywany. ADAC przeanalizował zużycie prądu po 25 minutach od zamknięcia drzwi, ważne – na zamek. To po to, aby mieć pewność, że wszystkie pokładowe moduły zostały wyłączone na dobre. Zużycie prądu w zależności od modelu auta wynosiło 5-40 mA. To oznacza, że samochód ze sprawnym i dobrze naładowanym akumulatorem powinien dać się uruchomić po, w przybliżeniu od 2 do 12 miesięcy postoju.
Nieużywany, zamknięty samochód, ale odryglowany zamek
W niektórych sytuacjach zostawiamy samochód bez ryglowania drzwi, przykładowo parkując na swojej ogrodzonej posesji lub w garażu.
Czy to wpływa na tempo rozładowywania akumulatora? Test ADAC tego nie potwierdził. Aczkolwiek przez pierwsze pół godziny zużycie prądu w niektórych modelach aut jest nieco wyższe niż po zaryglowaniu drzwi, lecz później stabilizuje się na niskim poziomie. Samochód powinien dać się uruchomić po kilku, a może nawet i kilkunastu miesiącach miesiącach.
Wyłączony silnik, drzwi niezaryglowane i otwarty bagażnik
W takiej sytuacji prądu zabraknie znacznie szybciej.
Część nowoczesnych aut posiada systemy zabezpieczające, które wykrywają brak aktywności ze strony kierowcy. Wtedy po prostu po około 20-30 minutach odcinają zasilanie wewnętrznego oświetlenia i innych odbiorników prądu.
Jednakże starsze modele samochód nie posiadają tego typu zabezpieczeń i tam problem z uruchomieniem pojazdu pojawi się już po około 5 dniach takiego postoju.
Wyłączony silnik ale włączone światła
To najgorszy z możliwych scenariuszy. Nawet przy aktywnych światłach postojowych pobór prądu wynosił 2,5-3 A. W tej sytuacji prądu na uruchomienie silnika zabraknie po około 12 – 24 godzinach takiego postoju. Auta wyposażone w oszczędzające energię oświetlenie LED czas ten będzie od 2 do 4 razy dłuższy.
Warto pamiętać o wyłączaniu świateł 🙂
Inne przyczyny rozładowywania akumulatora, nie brane pod uwagę w wyżej opisywanych testach ADAC to:
– Różne urządzenia dodatkowo zamontowane w aucie i pozostawione włączone na postoju, zazwyczaj jest to sprzęt audio.
– Uszkodzony akumulator.
– Problemy z alternatorem.
– Zabrudzenia (zaśniedziałe kable, wilgoć i brud na akumulatorze)
Warto pamiętać, że częste i całkowite rozładowanie akumulatora skraca jego okres eksploatacji.
Co zrobić jeśli zabraknie prądu w akumulatorze?
– Metoda na pych, ale tylko dla aut z manualną skrzynią biegów.
– Podpięcie kablami do innego auta.
– Użycie boostera.
– Wyjęcie akumulatora i podładowanie prostownikiem.
– Wymiana akumulatora na sprawny.
– No i na końcu wezwanie pomocy drogowej.
ADAC – Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, niemiecki automobilklub zrzeszający ponad 17 milionów członków.
Na koniec zapraszamy do nas po używany samochód. Skup i sprzedaż samochodów osobowych Bydgoszcz i okolice. U nas zawsze sprawdzamy akumulator i nie tylko! 🙂
Oferujemy rzetelne doradztwo i atrakcyjne ceny.
Brak komentarzy