Naprawa samochodu droższa od jego wartości
Niestety, zazwyczaj im starszy samochód, tym mniej opłacalny jest sens jego większej naprawy. Drobne usterki można i zapewne warto usuwać, ale są też takie naprawy, gdzie ekonomicznie patrząc, wydawanie na nie pieniędzy nie ma najmniejszego sensu. No chyba, że to auto ma jakąś wartość sentymentalną. Podane niżej ceny są szacowane, aby unaocznić wielkość wydatków.
Zatarcie silnika
Naprawa może kosztować znacznie więcej niż wartość samego auta, tu dochodzimy nawet do 10 000 zł.
Do takiego uszkodzenia prowadzi długotrwała jazda na oleju bez jego wymiany lub jego niskim poziomie. Do tego dorzućmy jeszcze nadmierne wysilanie silnika i gotowe. Naprawa jest nieopłacalna, ponieważ wymaga przeprowadzenia kapitalnego remontu silnika. Lepiej poszukać używanego sprawnego silnika na wymianę.
Uszkodzenie bloku silnika
Koszty naprawy podobnie wysokie, jak w przypadku zatarcia silnika.
Blok może pęknąć pod wpływem wysokich temperatur lub w wyniku wady produkcyjnej. Zdarza się tak przykładowo w niektórych silnikach BMW, gdzie dochodzi do wytarcia powłoki powlekającej gładzie cylindrów. Symptomem nadchodzących kłopotów może być nadmierne spalanie oleju. Naprawa jest możliwa, ale ekonomicznie lepiej jest po prostu wymienić silnik.
Dziura w tłoku
Dziura w tłoku jest efektem wzrostu temperatury w wyniku nadmiernej ilości paliwa od wtryskiwacza w silniku Diesla. Drugim powodem może być pęknięty zawór, który dostał się do cylindra. W takim przypadku uszkodzenia zazwyczaj są znacznie poważniejsze, ponieważ ulega im nie tylko tłok ale często także zostają porysowane ściany cylindrów oraz zostaje zniszczona głowica.
Koszty naprawy mogą dojść nawet do 12 tysięcy zł.
Osiadające tuleje cylindrowe
Dolegliwość kosztowna, z kieszenie może wyciągnąć nawet 10 tys. zł. A występuje w silniku diesla 3.0 V6, montowanym w Oplu Vectrze C i Saabie 9-5. Jednostka napędowa traci szczelność z powodu opadania tulei cylindrowych. Naprawa jest możliwa, ale droga i bez gwarancji, że usterka nie powróci.
Pęknięta głowica
Koszt naprawy do 6000 zł
Głowica najczęściej pęka w przestrzeni pomiędzy zaworami. Powodem jest przegrzanie silnika, czasami spowodowane wadami konstrukcyjnymi, znane są przypadki w silnikach Volkswagena 2.0 TDI PD.
Sporadycznie zdarza się, że głowica pęknie gdy rozgrzany silnik bardzo szybko ostygnie do temperatur ujemnych. Przykładowo zimą na mrozie gdy dojdzie do utraty płynu chłodzącego.
Jeśli chcemy usunąć usterkę to lepiej zdecydować się na remont głowicy, ponieważ kupno używanej to jak los na loterii.
Zerwany rozrząd
Tu koszt naprawy może dochodzić nawet do 6000 zł.
Paski rozrządu w wielu samochodach wytrzymują około 90 tys. km. Zazwyczaj wymienia się je co 5-7 lat. Łańcuch rozrządu wytrzymuje o wiele dłużej, choć są silniki z nietrwałym napinaczem łańcucha.
Po zerwaniu paska lub łańcucha rozrządu wałek zatrzymuje się powodując kolizję tłoków ze stojącymi wysuniętymi zaworami. Wtedy konieczny jest co najmniej remont głowicy.
Spalanie oleju
Koszt naprawy dochodzi do 4000 zł
Intensywne dymienie z rury wydechowej to sygnał, że silnik naszego auta najprawdopodobniej bierze olej, czyli go spala.
Olej, który jest środkiem smarnym przedostaje się do cylindrów na kilka sposobów: przez uszkodzone uszczelniacze zaworowe lub przez zużyte pierścienie tłokowe. Jeśli przez pierścienie to naprawa jest droższa, ponieważ wymaga demontażu całego silnika. Jeśli autko stare i mało warto może to się nie opłacać.
Turbosprężarka
Awaria turbosprężarki jest bardziej niż pewna, gdy auto ma większy przebieg niż 200 tysięcy kilometrów. Nie musimy kupować nowej turbosprężarki, tylko należy ją dać do regeneracji do wyspecjalizowanego serwisu. Najtańsze opcje, czyli czyszczenie i wymiana łożysk wirnika kosztują nawet 600 zł. Ale wraz ze wzrostem naprawianych elementów cena rośnie. Jeśli spojrzymy na ceny nowych turbosprężarek to naprawa i tak nie będzie droga. Koszt naprawy do 2000 zł
Wtryskiwacze w dieslu
Koszt naprawy sumujemy, a za jedną sztukę można zapłacić do 2 tys. zł.
Niestety nie wszystkie wtryskiwacze można regenerować lub naprawiać. Nie jest to niemożliwe w przypadku piezoelektrycznych wtryskiwaczy Denso, montowanych w starszych samochodach japońskich (produkowanych od 2005 roku). Ich naprawa, o ile można w ogóle użyć takiego określenia, ograniczy się do czyszczenia i ponownego montażu w silniku. Nie przywróci to pełnej sprawności, ale umożliwi dalszą eksploatację autka.
Sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe
Koszt naprawy dochodzi do 7000 zł
Im słabsze wersje silnika i im bardziej popularne auto, tym cena niższa. Ale dla silników dużej mocy lub do aut mało popularnych zapłacimy wielkie kwoty.
Wypalenie zaworów
Koszt do 3000 zł
Problemy z zaworami pojawiają się w autach z LPG. To przez wyższą temperaturę spalania gazu. Dodatkowo jeśli mieszanka jest uboga temperatura spalania rośnie jeszcze bardziej. Z tego powodu ważne są okresowe przeglądy instalacji gazowej oraz dokonywanie korekt w składzie mieszanki.
Podsumowując
Kupując stary używany samochód warto to robić ze sprawdzonych rąk, aby nie okazało się, że naprawy w nim zrobione były tak na słowo honoru, aby tylko auto mogło ruszyć lub zaliczyć roczny przegląd techniczny.
Dlatego polecamy się ku pamięci 🙂 Prowadzimy skup i sprzedaż samochodów na terenie Bydgoszczy i okolic. Działamy rzetelnie, bo klient to najlepsza reklama! Samochód używany musi być sprawdzony, aby był bezpieczny, ale i nie wyciągał pieniędzy na nieoczekiwane naprawy.
Brak komentarzy