Najczęstsze błędy podczas wymiany kół w samochodzie

Niewłaściwe ustawienie podnośnika

Każdy samochód posiada dokładne punkty, w jakich można podstawić podnośnik. Są one opisane w instrukcji obsługi, poza tym są często zaznaczone na osłonach progów lub na samych progach pojazdu. Przyłożenie lewarka w nieodpowiednim miejscu może spowodować poważne uszkodzenia karoserii, lakieru, jak również innych delikatnych elementów nadwozia, ponieważ nie są one odpowiednio wzmocnione, aby udźwignąć ciężar pojazdu. W miejscu podstawienia lewarka działa siła punktowa.

Odkręcanie i dokręcanie śrub lub nakrętek po podniesieniu pojazdu

To jest jedna z ważniejszych zasad dotyczących bezpieczeństwa – zanim podniesiemy auto powinniśmy wstępnie poluzować śruby. Dlatego jest to związane z bezpieczeństwem, ponieważ popuszczenie śrub wymaga niekiedy użycia większej siły, a samochód podniesiony na lewarku nie jest całkiem stabilny.
Podobnie sprawa ma się z dokręcaniem kół – najpierw wstępnie zakręcamy śruby, a dopiero po opuszczeniu auta na ziemię, gdy już stanie na czterech kołach w pełni dokręcamy wszystkie śruby.

Warto posiadać dłuższy klucz lub przedłużkę

Czasami może pojawić się problem z odkręceniem śrub, ponieważ były one dokręcone kluczem udarowym. Próba użycia zwykłego klucza z fabrycznego zestawu może skończyć się jego wykrzywieniem lub uszkodzeniem główki śruby.
Kosztownym rozwiązaniem jest kupno profesjonalnego zestawu narzędzi, może to być akumulatorowy klucz udarowy.
Rozwiązaniem budżetowym jest zastosowanie klucza z dłuższym ramieniem lub dodanie przedłużki – chociażby ze starej rury. To sprawi, że mamy większą dźwignię czyli zwiększamy siłę.

Dokręcanie śrub lub nakrętek „na siłę”

To oczywiste, że ze względów bezpieczeństwa koła powinny być solidnie zamocowane, ale nie oznacza to wcale, że potrzeba ogromnej siły do dokręcania śrub. Przesadne użycie siły może skończyć się ich osłabieniem lub takim zapieczeniem, że w przyszłości będzie ciężko je odkręcić.
Z tego powodu do ostatecznego przykręcenia koła powinno użyć się klucza dynamometrycznego. Dzięki niemu nie użyjemy zbyt dużej siły.
Warto pamiętać, aby zawczasu oczyścić gwint z wszelakich zabrudzeń.

Zbyt słabe dokręcenie śrub lub nakrętek

Każda skrajność jest nieodpowiednia. Tak zbyt mocne przykręcanie, jak i zbyt słabe. Ale niedokręcone koła stanowią na drodze wielkie zagrożenie dla bezpieczeństwa naszego oraz innych uczestników ruchu.
Po wymianie kół najlepiej przejechać samochodem kilka kilometrów i po zakończonej jeździe ponownie dokręcić śruby.
Warto pamiętać, że śruby dokręcamy „na krzyż”, czyli kolejno te leżące naprzeciw siebie.

Montaż zużytego ogumienia

Opony się zużywają, dlatego zanim wymienimy koła lub będziemy pakować „zapas” do bagażnika sprawdźmy ogumienie, czy jeszcze nadaje się do użytku – czy bieżnik jest odpowiednio wysoki, czy guma nie jest stara i sparciała, czy nie ma pęknięć na bieżniku oraz po bokach.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach

Prócz ogumienia sprawdzamy także ciśnienie w zapasie. Nawet ze szczelnych opon po wielu miesiącach może zejść trochę powietrza.
Jeśli dostrzegasz brak ciśnienia, nie masz pompki, ale da się jechać, to od razu skieruj się na najbliższą stację benzynową w celu dopompowania. Jeśli jednak ciśnienie jest zbyt słabe najpier dopompuj oponę, ponieważ możesz trwale ją uszkodzić w czasie jazdy oraz zagraża to bezpieczeństwu na drodze.

Montaż kół w niewłaściwym kierunku

Wiele opon posiada określony kierunek toczenia. W przypadku takiego ogumienia właściwy montaż koła jest niezwykle ważny, ponieważ może to doprowadzić to słabszej przyczepności pojazdu.
Kierunek toczenia opony odczytamy z jej brzegu, gdzie powinna widnieć strzałka informująca o kierunku rotacji.

Zastosowanie nieodpowiednich śrub lub nakrętek

Przykręcając koła należy pamiętać o odpowiednich śrubach lub nakrętkach. Z reguły krótsze śruby przeznaczone są do felg stalowych, a dłuższe do aluminiowych.
Ale ważny jest też gwint, w różnych modelach pojazdów mamy różne śruby lub nakrętki. Zastosowanie niewłaściwego ich typu może poskutkować zbyt słabym dokręceniem koła, a nawet zniszczeniem felgi czy piasty.

Mamy nadzieję, że wpis zwróci uwagę na ważne aspekty związane z bezpieczeństwem na drodze.

Na koniec zapraszamy do nas – Prowadzimy skup i sprzedaż używanych samochodów na terenie Bydgoszczy oraz okolic. Oferujemy pojazdy używane w atrakcyjnych cenach. Z nami się dogadasz! 🙂