Motoryzacja po wojnie w Rosji i w Europie
Po wojnie czeka Rosję głęboki kryzys także w temacie motoryzacyjnym. Chodzi o samochody osobowe, jak też i ciężarowe.
Jednakże sytuacja nie jest taka jednostronna. Nie oznacza to, że stare Łady zapełnią rosyjskie ulice.
General Motors, Volvo, Volkswagen poinformowały w poniedziałek, że zawieszają dostawy samochodów do Rosji.
Szwedzka marka wstrzymała ponadto produkcję i sprzedaż aut ciężarowych na terenie Federacji Rosyjskiej.
Daimler Truck również zawiesił wszelką działalność biznesową w Rosji i dodatkowo zapowiedział, że pozbędzie się swoich udziałów w firmie Kamaz.
Nie wiadomo jak zachowają się kolejni producenci aut, ponieważ sytuacja jest bardzo dynamiczna. Zapowiada się na dalsze sankcje, co może sprawić nietypową sytuację na rynku tak na rynku rosyjskim, jak też i europejskim.
Z jednej strony może okazać się, że w Rosji nowych aut będzie przybywało bardzo mało, co sprawi że wzmocni się rodzima produkcja oraz import z Chin.
Ale w Europie także możemy odczuć to dość boleśnie, ponieważ wielu producentów samochodów prowadzi działalność w Rosji. Swoje fabryki za naszą wschodnią granicą mają między innymi Renault, Stellantis i Volkswagen.
Najbardziej ucierpi Renault, gdyż koncern jest właścicielem marki Łada, która jest gigantycznym hitem na rosyjskim rynku. Łącznie aż pięć samochodów marek Grupy Renault znalazło się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów w Rosji w 2021 roku. Rosja po Francji jest drugim największym rynkiem zbytu dla Renault, a udział wszystkich marek aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi w rosyjskim rynku sprzedaży nowych aut wyniósł w zeszłym roku 38%.
Swoje fabryki w Rosji mają także Volkswagen, Stellantis oraz Mercedes. Z kolei BMW ma montownię w Kaliningradzie.
Póki co jest zbyt zbyt wcześnie, aby mówić o konsekwencjach dla branży motoryzacyjnej. Wszyscy producenci zgodnie twierdzą, że uważnie monitorują przebieg wydarzeń.
Jeśli interesy motoryzacyjnych firm ucierpią, to odbije się na ich klientach. Może to oznaczać, że czas oczekiwania na nowe samochody znacznie się wydłuży, a ceny wzrosną bardziej, niż zakładali analitycy rynku.
Rynek aut używanych czeka rozkwit. Co prawda nie będzie to dobrze widziane dla osób, które szukają rozglądają się za nowym samochodem. Ale nie zawsze auto używane oznacza zjeżdżone i o słabym wyposażeniu.
Nie szukaj w ciemno! Handlem samochodów używanych zajmujemy się od lat. Rzetelnie sprawdzamy pojazdy, oferujemy atrakcyjne ceny. Zapraszamy!
Brak komentarzy