Jak ekonomicznie używać tempomat
Dawniej tempomat uchodził za luksus, obecnie jest to prawie standard w nowych samochodach. Rolą tempomatu jest utrzymywanie określonej przez kierowcę prędkości. Są też bardziej zaawansowane wersje, które określane są jako aktywny tempomat. Takie urządzenie dodatkowo kontroluje dystans od pojazdu przed nami i w razie potrzeby hamuje. Najbardziej zaawansowane technologicznie tempomaty uwzględniają także wskazówki płynące z nawigacji i potrafią zwalniać przed zbliżającymi się ograniczeniami prędkości czy ciasnymi zakrętami.
Pod kątem oszczędności paliwo tempomat sprawdza się doskonale dopóki jedziemy po płaskim i pustym odcinku drogi. Wystarczy określić prędkość i cieszyć się wyższym komfortem jazdy czy zmniejszonym zużyciem paliwa.
Ale są sytuacje, gdy tempomat sprawi, że nasz samochód będzie zużywał więcej paliwa. Warto stosować się do podanych niżej reguł.
W przypadku terenu pofalowanego, gdy pojawiają się górki i dolinki warto okresowo wyłączać tempomat i samodzielnie kontrolować dynamikę jazdy.
Przed wzniesieniem korzystniejsze będzie lekkie rozpędzenie samochodu. Inaczej tempomat będzie walczył pod górkę otwierając przepustnicę w celu utrzymania za wszelką cenę zadanej prędkości.
Za to na długich i prostych zjazdach lepsze efekty daje lekkie zwolnienie na początku – przed zjazdem puszczamy najpierw nogę z gazu, aby zwolnić, a następnie stopniowe zwiększamy prędkość ale nie hamujemy silnikiem. Operujemy delikatnie pedałem gazu, aby auto się rozpędzało. Chyba, że zjazd jest stromy, wtedy warto po prostu hamować silnikiem, czyli wyłączamy tempomat i ściągamy nogę z gazu.
Jeśli widzimy przed nami przeszkodę warto wcześniej wyłączyć tempomat i zdjąć nogę z pedału gazu, aby wyhamować silnikiem. Taka przeszkoda to mogą być bramki na autostradzie, czy jakiś zator na drodze.
Jeżeli posiadasz auto z aktywnym tempomatem z różnymi trybami działania (sportowy, ekologiczny) warto przeczytać w instrukcji lub sprawdzić, który z trybów działa najbardziej płynnie. Z reguły jest to tryb eco, on najłagodniej zwiększa prędkość, a później ją wytraca, co sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa. Jeżeli takiej funkcji brakuje, obserwuj zachowanie samochodu i wskaźnika chwilowego zużycia paliwa i naucz się sprytnego wykorzystywania swojego tempomatu.
Niestety w polskich realiach aktywny tempomat nie zawsze się sprawdzi z powodu małej płynność ruchu. Warto również pamiętać, że przytrzymanie gazu, gdy aktywny tempomat jest włączony, wyłączy automatyczne hamowanie. Poza tym możesz napotkać sytuacje, gdy w okolicach zjazdów z autostrad samochód próbuje hamować ze 140 do 70 km/h. Jeżeli będzie się to powtarzało możesz sprawdzić jak zadziała w takich momentach przytrzymanie gazu lub wyłączenie funkcji „przechwytywania” wykrytego limitu prędkości.
Cieszymy się, jeśli nasze doświadczenie, którym się dzielimy może komuś pomóc i dziękują za uwagę zapraszamy każdego kto chce sprzedać używane auto lub myśli, aby oddać samochód na złom. Prowadzimy skup używanych samochodów na terenie Bydgoszczy i okolic. Zajmujemy się skupem aut w każdym stanie i każdej marki. Po kupowany samochód możemy podjechać lawetą.
Z nami się dogadasz! Dzwoń śmiało!
537 160 989
578 361 453
Brak komentarzy