Diesel nie rusza przy niskich temperaturach?

Możesz uchronić się przed nieprzyjemną sytuacją, gdy podczas silnych mrozów silnik diesla nie odpali. Mamy kilka sprawdzonych rad, które znacząco obniżą ryzyko problemów z rozruchem silnika na mrozie.

Sprawdź stan akumulatora

Kiedy termometry pokazują ujemne wartości, zapotrzebowanie silnika diesla na energię podczas rozruchu wzrasta. Dlatego kluczowe staje się sprawdzenie kondycji akumulatora w naszym aucie, ponieważ to od niego zależy generowane napięcie podczas uruchamiania silnika.

Obecnie sprzedawane akumulatory mogą stracić nawet 40% swojej wydajności już po trzech latach eksploatacji. Jeśli podczas przekręcania kluczyka zauważysz, że rozrusznik pracuje wolniej niż zwykle lub słabnie po kilku próbach uruchomienia silnika, warto rozważyć zakup nowego akumulatora.

Ale poczekaj, bo jeśli akumulator nie jest stary warto go najpierw sprawdzić zamiast inwestować w ciemno. Możesz podjechać do punktu sprzedaży akumulatorów, tam specjaliści sprawdzą, czy problem faktycznie leży w akumulatorze. Czasami są luźne kable albo wadliwy alternator, który nie doładowuje akumulatora.

Jest też kwestia ile kilometrów pokonujesz każdego dnia? Znamy przypadki, gdzie właściciel pojazdu do pracy miał 3 kilometry. Przy tak niewielkim przebiegu nawet latem akumulator nie był w stanie dobrze się naładować. Jeśli mało jeździsz rozważ okresowe podładowanie akumulatora.

Skontroluj świece żarowe

Innym częstym powodem trudności z uruchomieniem silnika diesla podczas mrozu są uszkodzone lub zużyte świece żarowe. W dieslu paliwo samo wybucha, tam nie ma iskry jak w benzyniaku, a przy niskich temperaturach trudniej jest o samozapłon. Dlatego świece żarowe są bardzo ważne zimą.

W przypadku nowszych modeli, usterka często jest sygnalizowana kontrolką na desce rozdzielczej. W autach starszych, powszechnych na polskich drogach, problem może być trudny do zauważenia do momentu, gdy temperatura na zewnątrz zbliży się do zera. Wówczas niesprawność jednej ze świece żarowych może objawiać się jedynie utrudnionym zapłonem. W przypadku diagnozy awarii zaleca się wymianę wszystkich świece żarowych naraz, ponieważ często trudno ustalić, która dokładnie uległa zużyciu, chyba, że oprogramowanie komputera auta jest w stanie to zdiagnozować.

Diesel zimą wymaga specjalnego paliwa

W okresie zimowym istotne jest również paliwo znajdujące się w zbiorniku, które powinno zawierać dodatki zapobiegające krzepnięciu i zmianie właściwości. Krystaliczne osady parafiny z oleju napędowego mogą prowadzić do zatkania filtra paliwowego, co jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów z uruchomieniem silnika diesla w trakcie mrozów.

Jeśli nie chcesz inwestować w drogie, sezonowe paliwo wysokiej jakości, warto rozważyć zakup tzw. depresatora do diesla. Ten specjalny dodatek obniża temperaturę mętnienia oleju napędowego i dostępny jest praktycznie na każdej stacji benzynowej. Warto jednak pamiętać, że depresator przyniesie zamierzony efekt tylko wtedy, gdy parafina nie zaczęła jeszcze krzepnąć, tak więc musimy wlać go do zbiornika w czasie, gdy silnik poprzednio był uruchomiony.

Zatkany filtr paliwa

Dodatkowo, w trakcie mrozów może pojawić się zagrożenie lodowym zatkaniem blokującym przepływ paliwa do silnika. Ten problem występuje głównie w przypadku zużytych filtrów paliwa, dlatego zaleca się wymianę filtra na nowy przed nadejściem zimy.

Jak wtryskiwacze radzą sobie w dużych mrozach?

Innym powszechnym problemem w silnikach diesla jest usterka wtryskiwaczy. W starszych pojazdach usterkę można zauważyć, gdy samochód ma kłopoty z rozruchem, osiągi spadają, a z rury wydechowej wydobywa się gęsty dym. W nowszych autach objawia się to tym, że po wciśnięciu pedału gazu pojazd zwalnia zamiast przyspieszać. Koszty regeneracji wtryskiwaczy wynoszą zazwyczaj kilkaset złotych.

Mamy nadzieję, że tych kilka porad ułatwi Wam życie i przypominamy, że zimą skupujemy także diesle! 🙂

Skupujemy auta w każdym stanie technicznym – uszkodzone samochody, jak również sprawne. Mogą być z ważnym przeglądem lub nie. Działamy na terenie całego województwa kujawsko-pomorskiego, choć najwięcej klientów pochodzi z Bydgoszczy. Służymy także pomocą w przetransportowaniu lawetą.
Zadzwoń i sprawdź!

537 160 989
578 361 453