Czy naprawdę jest sens eliminować DPF?

Zastanawiając się nad eliminacją filtra cząstek stałych z powodu jego zatkania, wielu kierowców rozważa jego usunięcie. Ale istnieje szereg argumentów przemawiających przeciw tej praktyce. Niestety usuwanie filtra DPF to nie jest rozwiązanie, co postaramy się wyjaśnić w poniższym tekście.

Już od ponad dziesięciu lat samochody z silnikami diesla są wyposażone w DPF, czyli we filtr cząstek stałych. Zadaniem tego filtra jest zatrzymywanie i spalanie cząstek sadzy, kiedy akumuluje się w nich wystarczająca ilość. Proces ten odbywa się automatycznie i jest sterowany elektronicznie na podstawie analizy różnicy ciśnień, a do spalenia sadzy wykorzystywane są spaliny o wysokiej temperaturze.

Filtr cząstek stałych nie jest przystosowany do częstej jazdy na krótkich dystansach miejskich, ponieważ nie dochodzi wtedy do skutecznego spalania sadzy. W przypadku pojawienia się pierwszych problemów z DPF, warto podjąć środki zapobiegawcze. Możliwa jest regeneracja filtra poprzez wypłukiwanie sadzy pod wysokim ciśnieniem lub chemiczne oczyszczenie przez dodanie specjalnej substancji do paliwa.

Powody, dla których nie należy usuwać DPF

Warto gruntownie przemyśleć decyzję o usunięciu DPF z kilku powodów. Po pierwsze, wzrasta nacisk na ochronę środowiska. Nawet jeśli myślisz, że twój samochód dużo nie zanieczyści, to pomyśl w ten sposób – W przyszłości samochody nie spełniające norm emisyjnych mogą zostać wykluczone z możliwości wjazdu do centrów miast.
Dodatkowo coraz częściej mówi się o możliwości wprowadzenia bardziej rygorystycznych kontroli emisji spalin przez organy ścigania, szczególnie jeśli będą obserwowane emisje czarnego dymu z rury wydechowej.

Poza tym słuchać głosy, które zachęcają do zaostrzenia procedur kontroli technicznej pojazdów, w tym obowiązkowe badania emisji spalin.
Czyli samochód bez DPF jest uznawany za niezgodny z przepisami dotyczącymi dopuszczalnej emisji, a to w dłuższej perspektywie może negatywnie wpłynąć na jego wartość rynkową.

Osoby zainteresowane zakupem używanego samochodu często zlecają inspekcję przedzakupową, która może ujawnić brak DPF, obniżając wartość pojazdu. Ukrycie tej informacji przez sprzedającego może skutkować odpowiedzialnością za wady ukryte lub próbę oszustwa. Brak DPF często wiąże się z szybszym zabrudzeniem tyłu pojazdu sadzą, szczególnie gdy pojazd ma inne usterki, jak nieszczelne wtryskiwacze czy zużyte turbo.

Podsumowując, warto pamiętać, że przy odpowiedniej eksploatacji i konserwacji, DPF w samochodzie może przetrwać ponad 250 tysięcy kilometrów. Dbałość o pojazd, w tym odpowiedni olej, kontrola wtryskiwaczy i turbosprężarki, jest kluczowa. Dodatkowo, koszt wymiany DPF nie jest już tak wysoki jak dawniej, a profilaktyka czy regeneracja mogą zapobiec konieczności jego wymiany.

Dbaj o swoje auto, bo my z przyjemnością je odkupimy, gdy już się nim porządnie najeździsz 😀😆

Skupujemy auta w każdym stanie technicznym – uszkodzone samochody, jak również sprawne. Mogą być z ważnym przeglądem lub nie. Działamy na terenie całego województwa kujawsko-pomorskiego, choć najwięcej klientów pochodzi z Bydgoszczy. Służymy także pomocą w przetransportowaniu lawetą.
Zadzwoń i sprawdź!

789 243 984
789 243 182